Preview

Accounting. Analysis. Auditing

Advanced search

Identification and Valuation of Economic Activities Reserves as a Priorityin Strategic Analysis

https://doi.org/10.26794/2408-9303-2017--5-30-39

Abstract

This article substantiates the role of strategic analysis in ensuring long-term sustainability of a business entity. It singles out the assessment of resource potential which aligns the characteristic features of an enterprise with such indicators as level of demand and competition at the market, availability of suppliers, customers, financial and other intermediaries as a the key object of study in strategic analysis. The authors show that the effective use of the resource potential of an entity depends on the level of mobilization of all reserves available. The article analyses the approaches to the study of reserves described in papers published by G. A. Prudenskiy, S. K. Tatur, S. B. Barngolc, M. I. Bakanov, V. I. Ganshtak, L. E. Syrkin-Shklovskiy, M. V. Melnik, I. Ya. Kasicskiy and others. The authors clarify the definition of economic activities reserves and consider them to be additional provisions necessary to ensure continuing operation and (or) more efficient use of resources with extra return. The paper examines in detail the options for classification of reserves, particular principles of their search, the information base for identification and valuation of reserves as well as methods to calculate them. Comparative characteristics of the major methods of reserves valuation: method of direct evaluation, method of comparison, deterministic factor analysis, correlation and regression analysis, value analysis, mathematical programming are provided. The authors prove that the above methods are mainly appropriate for calculation of production reserves. However, marketing reserves in modern conditions also call for careful consideration and thorough study because the share of expenses to promote products is growing and the competitiveness of these expenses in general expenses should be ensured. One more reason for this is targeted changes in a product program which result in changes not only in size and structure of the resource potential but also in legal form and structure of a business entity.

About the Authors

Svetlana Evgen’evna Egorova
Pskov State University
Russian Federation


Natal’ya Nikolaevna Kistaeva
Pskov State University
Russian Federation


References

1. Советский энциклопедический словарь / под ред. А. М. Прохорова. М.: Сов. энциклопедия, 1984. 1600 с

2. Экономический анализ деятельности предприятий и объединений: учеб. для вузов / под ред. С. Б. Барнгольц и Г. М. Тация. М.: Финансы, 1975. 518 с

3. Барнгольц С. Б., Мельник М. В. Методология экономического анализа деятельности хозяйствующего субъекта: учеб. пособие. М.: Финансы и статистика, 2003. 240 с

4. Пруденский Г. А. Внутрипроизводственные резервы. М.: Госполитиздат, 1954. 284 с

5. Баканов М. И., Мельник М. В., Шеремет А. Д. Теория экономического анализа: учебник / под ред. М. И. Баканова. 5-е изд., перераб. и доп. М.: Финансы и статистика, 2005. 536 с: ил

6. Барнгольц С. Б. Экономический анализ хозяйственной деятельности на современном этапе развития. М.: Финансы и статистика, 1984. 214 с

7. Казакова Н. А. Управленческий анализ и диагностика предпринимательской деятельности: учеб. пособие. М.: Финансы и статистика: Инфра-М, 2012. 496 с

8. Любушин Н. П. Экономический анализ. М.: Юнити-Дана, 2010. 575 с

9. Савицкая Г. В. Теория анализа хозяйственной деятельности: учеб. пособие. М.: Инфра-М, 2007. 288 с

10. Чая В. Т., Чупахина Н. И. Управленческий анализ: учеб. пособие. М.: Рид Групп, 2011. 448 с

11. Шеремет А. Д. Теория экономического анализа: учебник. 3-е изд., доп. М.: Инфра-М, 2011. 352 с

12. Мельник М. В., Герасимова Е. Б. Анализ финансово-хозяйственной деятельности предприятия: учеб. пособие. М.: Форум: Инфра-М, 2008. 192 с

13. Факторный анализ эффективности производства / колл. авт. под руковод. В. Ф. Палия. М.: Финансы, 1973. 111 с

14. Если план по какому-либо мероприятию не был выполнен, то это рассматривалось как неиспользованный резерв увеличения производства продукции, снижения ее себестоимости, роста прибыли и рентабельности

15. Бенчмаркинг (от англ. bench - уровень, высота, mark - отметка) - способ изучения деятельности предприятия с целью ее совершенствования, основанный на сравнении собственных процессов и результатов с эталонными достижениями и лучшим опытом

16. Число наблюдений должно в 6-7 раз превышать количество параметров при независимых переменных. Для построения модели в работе Г. В. Савицкой использованы данные о 40 предприятиях

17. Требование количественной однородности исходных данных для построения регрессионной модели


Review

For citations:


Egorova S.E., Kistaeva N.N. Identification and Valuation of Economic Activities Reserves as a Priorityin Strategic Analysis. Accounting. Analysis. Auditing. 2017;(5):30-39. (In Russ.) https://doi.org/10.26794/2408-9303-2017--5-30-39

Views: 533


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2408-9303 (Print)
ISSN 2619-130X (Online)