Preview

Accounting. Analysis. Auditing

Advanced search

A MEASUREMENT SYSTEM FOR EVALUATION AND MONITORING OF COMPANY’S INNOVATIVE POTENTIAL: PRACTICE AND AREAS OF IMPROVEMENT

https://doi.org/10.26794/2408-9303-2016--1-40-49

Abstract

This paper presents a systematic view on the problem of monitoring and evaluation of innovation activities of companies implementing the paradigm of sustainable business development. This paper suggested a controlling model of a company’s innovation process, based upon a combination of diagnostic and prognostic KPIs. This model provides stakeholders with required information to measure a company’s innovation performance. The followingareas for monitoring are considered: idea and knowledge management; organizational culture and structure; competitiveness of innovation strategy; capital investments and operating expenses; outputs and outcomes; an innovation capabilities management system including project and portfolio scheduling and supervision models. The proposed approach to the selection of KPIs can be considered as universal “modular units” for creating a measurement system to evaluate the innovation efficiency and initiate innovation performance.

About the Author

OLGA Gavel
Financial University
Russian Federation


References

1. Schumpeter J. Capitalism, Socialism and Democracy. Allen and Unwin, 1942, 437 p.

2. Geroski P. and Shhwalbach J. (eds.). Entry and Market Contestability: An international comparison. Blackwell, 1991, 304 p.

3. Alexander D., Flynn J. and Linkins L. Innovation and global market in the pharmaceutical industry. Review of Industrial Organization, 1995, vol. 10, pp. 187-207.

4. Drucker P. The Age of Discontinuity: New Brunswick. NL add London: Transaction Publishers, 2003, pp. 56-57.

5. Абалкин Л., Кондратьев Н., Яковец Ю., Макашева Н. Большие циклы конъюнктуры и теория предвидения. М.: Экономика, 2002. 768 с.

6. Полтерович В. М. Проблема формирования национальной инновационной системы // Экономика и математические методы. 2009. № 2. С. 3-18.

7. Полунин Ю., Юданов А. Средний бизнес и консервативные экономические ценности // Эксперт. 2014. №26 (905). 23-29 июня. С. 13-21.

8. Мельник М. В., Бердников В. В. Анализ и контроль в коммерческой организации: учебник. М.: Эксмо, 2011. 560 с.

9. Бариленко В. И., Бердников В. В., Гавель О. Ю., Керимова Ч. В. Информационно-аналитические методы оценки и мониторинга эффективности инновационных проектов: монография / под ред. проф. В. И. Бариленко. М.: РуСайнс, 2015. 164 с.

10. Ольве Н.Г., Рой Ж., Веттер М. Оценка эффективности компаний. Практическое руководство по использованию сбалансированной системы показателей / пер. с англ. М.: Издательский дом «Вильямс», 2004. 304 с.

11. Бердников В. В., Гавель О. Ю. Аналитические инструменты разработки и мониторинга эффективности бизнес-моделей // Аудит и финансовый анализ. 2013. № 3. С. 283-294.

12. Бердников В. В. Аналитические инструменты оценки эффективности инновационной деятельности // Учет. Анализ. Аудит. 2014. №1. С. 108-115.

13. Баканов М. И., Шеремет А.Д. Теория экономического анализа: учебник. 4-е изд., перераб. и испр. М.: Финансы и статистика, 1997. 480 с.

14. Ольве Н.Г., Петри К.Й., Рой Ж., Рой С. Баланс между стратегией и контролем / пер. с англ. СПб.: Питер, 2005. 320 с.

15. Бариленко В. И., Бердников В. В., Гавель О. Ю., Керимова Ч. В. Методология мониторинга и аналитической оценки эффективности инновационных проектов на основе стейкхолдерского подхода: учеб. пособие для магистрантов / под ред. д.э.н., проф. В. И. Бариленко. М.: РуСайнс, 2015. 210 с.


Review

For citations:


Gavel O. A MEASUREMENT SYSTEM FOR EVALUATION AND MONITORING OF COMPANY’S INNOVATIVE POTENTIAL: PRACTICE AND AREAS OF IMPROVEMENT. Accounting. Analysis. Auditing. 2016;(1):40-49. (In Russ.) https://doi.org/10.26794/2408-9303-2016--1-40-49

Views: 477


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2408-9303 (Print)
ISSN 2619-130X (Online)